ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι, η ερώτηση αφορά ένα πολύ-πολύ σοβαρό θέμα το οποίο αφορά δύο χιλιάδες επτακόσιες επιχειρήσεις στη χώρα μας.
Αφορά τις επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στις βιομηχανικές περιοχές. Η Θεσσαλονίκη έχει τη μεγαλύτερη βιομηχανική περιοχή. Αφορά επτακόσιες επιχειρήσεις στις οποίες δουλεύουν είκοσι χιλιάδες εργαζόμενοι, δηλαδή, είκοσι χιλιάδες οικογένειες άμεσα, αλλά και έμμεσα με τα γύρω επαγγέλματα αφορούν πενήντα χιλιάδες οικογένειες.
Ακούστε, λοιπόν, τι γίνεται. Οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις βιομηχανικές περιοχές της Ελλάδας έχουν αποκλειστεί με τρόπο προκλητικό από τη συμμετοχή σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των περιουσιών τους. Οι τύχες και το μέλλον τους έχει παραδοθεί βορά κερδοσκοπίας σε μια ανώνυμη εταιρεία, σε μια Α.Ε.. Το ελληνικό δημόσιο για πρώτη φορά από ιδρύσεως του ελληνικού κράτους δεν συμμετέχει στην έκδοση αδειών λειτουργίας των επιχειρήσεων στην ελληνική επικράτεια. Αντ’ αυτού, έχει εκχωρήσει με τρόπο πιθανόν αντισυνταγματικό -θα μας το πουν οι ειδικοί- μέσω του καινοφανούς κανονισμού λειτουργίας στο δικαίωμα μιας συγκεκριμένης Α.Ε. που η οποία λέγεται «ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.».
Το ελληνικό κράτος μέσα από αυτό τον κανονισμό λειτουργίας παραιτείται από την άσκηση οποιουδήποτε ελέγχου επί της λειτουργίας των βιομηχανικών περιοχών σε όλη την επικράτεια. Ταυτόχρονα, εκχωρεί δικαιώματα ελέγχου, διαταράσσοντας έτσι την υγιή ρύθμιση ή αυτορρύθμιση, όπως θέλετε πέστε το, της αγοράς. Έτσι, αυτή η κατάσταση μπορεί να χαρακτηριστεί μάλλον αισχροκερδής και απειλεί με λουκέτο πολλές εκατοντάδες ή χιλιάδες επιχειρήσεις στις πολύπαθες βιομηχανικές περιοχές της χώρας.
Οι ερωτήσεις συγκεκριμένα είναι οι εξής: Θα παρέμβετε για να δώσετε άμεσα μια λύση, για να ανασταλεί η διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού με παράταση του χρόνου διαβούλευσης, ώστε να γίνει ουσιαστική διαπραγμάτευση όλων των όρων με τη συμμετοχή όλων των πλευρών;
Δεύτερον, σκοπεύετε να παρέμβετε στην τρέχουσα διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού με παροχή διευκρινίσεων όσον αφορά την έννοια του ποιος είναι επιτέλους αυτός ο ενήμερος ιδιοκτήτης που μπορεί να αποφασίζει και να συμμετέχει στην ψηφοφορία;
Και το τρίτο ερώτημα, το πιο σημαντικό, είναι αν προβλέπεται από το Υπουργείο σας ή από το κράτος η δημιουργία έστω κάποιου ειδικού μηχανισμού από πλευράς του κράτους, στον οποίο θα συμμετέχουν για τον έλεγχο των πεπραγμένων αυτής της εταιρείας τόσο από το κράτος, από την Α.Ε., αλλά κυρίως από τους ανθρώπους τους επιχειρηματίες.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ωραία, ευχαριστούμε.
Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, όπως επίσης, κύριε συνά δελφε, ευχαριστώ και εσάς, διότι με την ερώτησή σας δίνεται ηευκαιρία να συζητήσουμε για ένα σημαντικό νομοθέτημα στο πλαίσιο της ενίσχυσης της βιομηχανικής βάσης της χώρας μας.
Αναφέρομαι στον ν.4982/2022 που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι ένας νόμος ο οποίος δημιουργεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για τους οργανωμένους υποδοχείς μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και έχει ως στόχο την ενίσχυση
και ανάπτυξη των επιχειρηματικών πάρκων, παρέχοντας σημαντικά κίνητρα για την ίδρυσή τους και αξιοποιώντας τις δυνατότητες κάθε περιοχής για διασύνδεση των οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με προμηθευτές και καταναλωτές.
Μέσω της θέσπισης των επιχειρηματικών πάρκων επιδιώκεται κυρίως η τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης, της βιομηχανικής παραγωγής και της πράσινης επιχειρηματικότητας με την ενίσχυση της δημιουργίας πράσινων οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Πλέον, τα επιχειρηματικά πάρκα αποτελούν τον κατάλληλο θεσμό για την οργάνωση της μεταποίησης τόσο σε χωρικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο οικοσυστήματος και συστάδων μεταποίησης.
Κύριε συνάδελφε, σκοπός του ν.4982/2022 είναι η ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και της περιφερειακής ανάπτυξης μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων, διά των οποίων συγκεντρώνονται επιχειρηματικές δραστηριότητες σε συγκεκριμένες περιοχές με οργανωμένες υποδομές για τη δημιουργία οικοσυστημάτων επιχειρήσεων που θα τονώσουν την ανάπτυξη της βιομηχανικής παραγωγής και θα αναβαθμίσουν τον τομέα μεταποίησης της χώρας μας.
Επίσης, η δημιουργία των επιχειρηματικών πάρκων συντελεί τόσο στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω της πράσινης με τάβασης της βιομηχανίας όσο και στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας της απασχόλησης, αλλά και της βελτίωσης των υποδομών με παράλληλη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Με τον εν λόγω νόμο τέθηκε ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα επιχειρηματικά πάρκα με σαφείς πλέον κανόνες και διαδικασίες για την ίδρυση και τη λειτουργία τους, ενώ παράλληλα θεσπίστηκαν κίνητρα προσέλκυσης επιχειρήσεων σε αυτά.
Η εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου όσον αφορά στους οργανωμένους υποδοχείς που έχουν ιδρυθεί με τα παλαιότερα θεσμικά πλαίσια περιλαμβάνει την υπαγωγή αυτών σε ένα ενιαίο, σύγχρονο, λειτουργικό και αποτελεσματικό νομικό πλαίσιο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλύτερη αξιοποίησή τους. Έως την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας η εφαρμογή των διατάξεων του νέου θεσμικού πλαισίου στους ήδη λειτουργούντες οργανωμένους υποδοχείς απαιτεί και μια περίοδο προσαρμογής.
Οι διατάξεις των άρθρων 23 και 47 του νόμου σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας έχουν στόχο την υποστήριξη του ρόλου της εταιρείας ανάπτυξης και διαχείρισης του πάρκου ως διαχειριστή, με απώτερο στόχο, όμως, την πιο αποτελεσματική λειτουργία των οργανωμένων υποδοχέων και με την αποδοχή των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Ο κανονισμός λειτουργίας αποτελεί πλέον μία ιδιωτική σύμβαση μεταξύ της εταιρείας ανάπτυξης και διαχείρισης του πάρκου και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και ρυθμίζεται μέσα από αυτόν κάθε θέμα σχετικό με τη διοίκηση, διαχείριση και λειτουργία του οργανωμένου υποδοχέα.
Οι εν λόγω διατάξεις των άρθρων 23 και 47 του νόμου μεταξύ άλλων περιγράφουν και τη διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού λειτουργίας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Παρακαλώ, κυρία Υπουργέ, ολοκληρώστε.
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Και σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην ερώτηση, έχουν εφαρμοστεί κατά τη διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού λειτουργίας της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της «ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.», η διαδικασία αναθεώρησης των κανονισμών των βιομηχανικών περιοχών είχε διακοπεί κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουνίου, προκειμένου να δοθεί περισσότερος χρόνος, αλλά και δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία σε όσο το δυνατόν περισσότερους ενδιαφερόμενους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Έχετε και δευτερολογία, μην το ξεχνάτε, κυρία Υπουργέ.
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Ναι, να τελειώσω την ενότητα, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Η διαδικασία αναθεώρησης των κανονισμών επανεκκίνησε με νεότερη πρόσκληση της «ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.» με καταληκτική ημερομηνία υποβολής σχολίων διαβούλευσης την Κυριακή 16 Ιουλίου 2023.
Θα συνεχίσω, κύριε Πρόεδρε, στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ορίστε, κύριε Παπαδόπουλε, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Γι’ αυτό όλοι οι επιχειρηματίες επάνω στη Θεσσαλονίκη είναι στο πόδι οι άνθρωποι. Πράγματι, ο κανονισμός χρειαζόταν μια αναθεώρηση, γιατί έγινε από το 1968 με βασιλικό διάταγμα, το οποίο έδινε τον κανονισμό λειτουργίας των ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης στην ΕΤΒΑ, στην Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης, που όντως λειτούργησε σαν τράπεζα βιομηχανικής ανάπτυξης και τις επόμενες δεκαετίες άνθισε η βιομηχανία της περιοχής και πράγματι συνέβαλε τα μέγιστα στην ατμομηχανή της οικονομίας.
Στα χρόνια των μνημονίων τα θεμέλια, όμως, της οικονομίας μας κλονίζονται, οι επιχειρήσεις δοκιμάζονται και όλα ξεπουλιούνται σε τιμή ευκαιρίας. Επτακόσιες χιλιάδες σπίτια βγαίνουν στο σφυρί, από τα οποία τα μισά είναι πρώτες κατοικίες.
Με απόλυτη συνέπεια των πεπραγμένων, λοιπόν, ακολουθούν τώρα στο σφυρί και οι επιχειρήσεις. Έρχεται η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αναθέτει στην ουσία σε ένα fund, στην «ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.», τη διαχείριση της ΒΙΠΕ της χώρας και σαν Α.Ε. έχει σκοπό μόνο το κέρδος σε βάρος ποιων; Σε βάρος των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συνιστούν και τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας, που ιδιαίτερα στην πόλη μου, τη Θεσσαλονίκη και στη Β’ Περιφέρεια της πόλης είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση χιλιάδων λαϊκών οικογενειών, πενήντα χιλιάδων, όπως σας ανέφερα πριν.
Όταν η ανεργία αυξάνεται, πολλά προβλήματα επιδεινώνονται και κυρίως το δημογραφικό που είναι και το μείζον της περιοχής. Έτσι, στην ουσία η «ΕΤΒΑ Α.Ε.» από διαχειρίστρια των κοινόχρηστων χώρων μετατρέπεται σε φορέα άσκησης της διοίκησης της ΒΙΠΕ όλης της χώρας με αυτοκρατορικούς όρους. Παίρνει μονομερώς αποφάσεις, έχει δικαιώματα μόνο τα οποία ορίζει η ίδια, χωρίς να ρωτάει κανέναν, ενώ προβλέπονται μόνο υποχρεώσεις για τους εγκατεστημένους από δεκαετίες εκεί επιχειρηματίες.
Ο κανονισμός φτάνει να προβλέπει ακόμα και υπερτίμημα υπέρτης ΕΤΒΑ, σε περίπτωση πώλησης ιδιωτικών εκτάσεων, το οποίοπρέπει να το καταβάλλει ο ίδιος ο επιχειρηματίας. Θεσπίζει απίστευτες μονομερείς αποφάσεις, απίστευτες υποχρεώσεις, χρεώσεις και κόστη που η ίδια αυθαίρετα ορίζει από μόνη της. Για τους ανυπάκουους ο κανονισμός προβλέπει δυσβάσταχτα πρόστιμα σε όσες επιχειρήσεις παρεκκλίνουν των εντολών της.
Ακόμη, μπορεί να προβλέπει η ίδια να δημιουργεί επενδύσεις, χωρίς διαβούλευση, χωρίς διαφάνεια, χωρίς τη συμμετοχή των εμπλεκομένων επιχειρηματιών, ενώ το κόστος των επενδύσεων θα το πληρώσουν, βέβαια, οι εγκατεστημένοι επιχειρηματίες στη ΒΙΠΕ. Απίστευτο κι όμως αληθινό!
Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες για την τραγικότητα που δημιουργήσατε, αλλά το μόνο που έχω να σας πω είναι ότι προσκλήθηκα εκεί σε μια σχετική εκδήλωση όπου συμμετείχαν οι αρμόδιοι φορείς της πόλης, επιχειρηματίες, δήμαρχοι της περιοχής, Βουλευτές του νομού, εκπρόσωποι από το Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Αφού τοποθετήθηκαν οι Βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, στο τέλος τοποθετήθηκα και εγώ βάσει αυτών που άκουγα και εν κατακλείδι είπα ότι η Κυβέρνηση μέσω αυτού του fund, της ΒΙΠΕ Α.Ε., ζητά από τους επιχειρηματίες γη και ύδωρ.
Και τι απάντησαν κάποιοι σεβαστοί άνθρωποι, τοπικοί επιχειρηματίες; Είπαν «καλά τα λέτε, όμως, αυτοί δεν ζητούν μόνο γη και ύδωρ, ζητούν και το αίμα μας, κύριε Παπαδόπουλε!». Το ακούσατε; Προσέξτε το αυτό, δεν είναι αστεία αυτά τα πράγματα!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε.
Κυρία Υπουργέ, θα σας πω κάτι πάνω σε αυτή την ερώτηση: Επειδή μπορεί να μην πιστεύετε τους Βουλευτές της Αντιπολίτευσης, διαβάστε ένα άρθρο που έχει γράψει ο διευθύνων σύμβουλος από τα «ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΡΗΤΗΣ», ο οποίος δεν είναι κομμουνιστής σίγουρα. Διαβάστε το, αξίζει να το δείτε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ούτε εμείς είμαστε κομμουνιστές, κύριε Πρόεδρε!
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κατ’ αρχάς, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να σας πω ότι πρόκειται για έναν νόμο ο οποίος τέθηκε σε ισχύ προ ολίγων μηνών.
Πάντα είμαστε ανοιχτοί ως Κυβέρνηση να συνομιλούμε με τους εμπλεκόμενους φορείς. Είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο. Φυσικά να σας απαντήσω και σε κάποιες αναφορές που κάνατε νωρίτερα ότι πρόκειται για τις συνταγματικές διατάξεις. Θα σας παραπέμψω, κύριε συνάδελφε, όταν ψηφίστηκε ο νόμος τον Νοέμβριο του 2022 στην έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής η οποία δεν κάνει καμμία μα καμμία παρατήρηση σχετικά με αντισυνταγματικότητα των συγκεκριμένων διατάξεων. Αναφέρατε, επίσης, ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για εποπτεία. Σας παραπέμπω, επίσης, κύριε συνάδελφε στο άρθρο 32 του ν.4982/2022 στο οποίο ρητά αναφέρεται η δυνατότητα, η πρόβλεψη για την εποπτεία των επιχειρηματικών πάρκων.
Επί του προκειμένου όμως, όσον αφορά τον κανονισμό λειτουργίας που αναφέρετε υπάρχει η δυνατότητα αναθεώρησης.
Η δυνατότητα μάλιστα αυτή δίνεται εάν η πλειοψηφία των ενήμερων ιδιοκτητών γης που καλύπτει τουλάχιστον το 51% της συνολικής έκτασης της βιομηχανικής περιοχής κρίνει ότι δεν της δόθηκε επαρκώς η δυνατότητα να διατυπώσει τις προτάσεις της κατά την πρόσφατη διαβούλευση του κανονισμού λειτουργίαςτης βιομηχανικής περιοχής. Υπάρχει ξανά η δυνατότητα υποβολής αιτήματος για την εκ νέου αναθεώρηση του κανονισμού λειτουργίας της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης που θα στηρίζεται στη δυναμική συμμετοχή των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Και πάντα για τη διασφάλιση της διαφάνειας ανατίθεται και σε εξωτερικούς ορκωτούς λογιστές η εποπτεία και η πιστοποίηση της εν λόγω διαδικασίας διαβούλευσης και ψηφοφορίας.
Είχατε θέσει, κύριε συνάδελφε, και κάποια ερωτήματα στην επίκαιρη ερώτηση σχετικά με την βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Δεν τα θέσατε σήμερα. Αν θέλετε, να σας πω έστω και συνοπτικά τι υπάρχει και τι προβλέπεται να γίνει στη Θεσσαλονίκη.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Για τους ενήμερους πείτε μας.
Ποιοι είναι οι ενήμεροι;
ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Κύριε συνάδελφε, δεν καλούμαστε στην παρούσα διαδικασία να κάνουμε ερμηνεία του νόμου. Είναι αρμοδιότητα άλλων θεσμών και άλλων φορέων. Επιτρέψτε μου όμως, επειδή είχαμε μια επίκαιρη γραπτή ερώτηση, να κάνω και μια αναφορά στο τελευταίο σκέλος της γραπτής σας επίκαιρης ερώτησης για το τι πρόκειται, τι προβλέπεται να γίνει στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Θέλω να αναφέρω ότι στη βιομηχανική ανασυγκρότηση Θεσσαλονίκης θα συμβάλει καθοριστικά η δημιουργία του νέου επιχειρηματικού πάρκου καινοτομίας Thess Intec. Το εγχείρημα του Thess Intec, του τεχνολογικού πάρκου τέταρτης γενιάς που πρόκειται να δημιουργηθεί στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στον Δήμο Θερμαϊκού παίρνει σάρκα και οστά με την προ ημερών ένταξη του προγράμματος στο πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης ύψους περίπου 33 εκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα προ ολίγων ημερών με κοινή υπουργική απόφαση η περιοχή Καλοχωρίου
Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκε ως άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση η οποία χρίζει περιβαλλοντικής και λειτουργικής εξυγίανσης με σκοπό την ανάπτυξη επιχειρηματικού πάρκου εξυγίανσης βάσει των προβλέψεων του ν.4982/2022.
Το επιχειρηματικό πάρκο Καλοχωρίου θα αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο σύνολο δομών και υπηρεσιών με πλήρη ανάπτυξη των απαιτούμενων τεχνικών υποδομών δημιουργώντας τις απαραίτητες εκείνες προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν την περιβαλλοντική προστασία, τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της παραγωγικής βάσης και την υποστήριξη της βιομηχανικής συμβίωσης.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.