Η με αριθμό 1296/17-7-2024 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Κ.Ο. «ΝΙΚΗ» κ. Νικολάου Παπαδόπουλου προς τον Υπουργό Εξωτερικών με θέμα: «Η δράση του κόμματος ΚΙΕΦ στη Θράκη.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, το Κόμμα της Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας ΚΙΕΦ είναι πολιτικό κόμμα που δραστηριοποιείται στη Θράκη. Αποκλειστική επιδίωξή του είναι η αναγνώριση εθνικής τουρκικής μειονότητας για την εκεί ελληνική μουσουλμανική κοινότητα-μειονότητα. Το κόμμα αυτό υπερασπίζεται την τουρκική ταυτότητα της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη και στηρίζεται έμπρακτα στο τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής που επιτρέψαμε να γίνει στην ελληνικοτάτη Θράκη μας κράτος εν κράτει. Κάνει ό,τι ζητήσει η Άγκυρα, ο Σουλτάνος της, είναι το μακρύ χέρι της Άγκυρας στην Ελλάδα. Το ΚΙΕΦ στις πρόσφατες ευρωεκλογές ήρθε πρώτο κόμμα στην περιοχή, η δε Πρόεδρός του δεν σταματάει να δηλώνει δεξιά και αριστερά ότι «δεν είμαστε Έλληνες μουσουλμάνοι, είμαστε Τούρκοι μουσουλμάνοι, είμαστε η φωνή της μακεδονικής μειονότητας» και άλλες πληγές ξύνει και «όποιοι ψήφισαν εμάς είναι και δηλώνουν ότι είναι Τούρκοι».
Παράλληλα, ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Πομάκων πρόσφατα δήλωσε ότι τα μεγάλα ποσοστά του ΚΙΕΦ οφείλονται στην απομόνωση και την αδιαφορία που βιώνουν οι Πομάκοι από την ελληνική πολιτεία.
Αφήσαμε, μήπως, το πεδίο ελεύθερο, κύριε Υπουργέ, δεδομένου ότι το ΚΙΕΦ έχει δυναμική μέσα στην κοινωνία της Θράκης, είναι οργανωμένο, χρηματοδοτείται πλουσιοπάροχα από το τουρκικό προξενείο και την Άγκυρα; Είναι, όμως, ένα τουρκόφρονο κόμμα, του οποίου η δράση έχει υπερβεί κάθε όριο ανοχής ενός ευνομούμενου κράτους.
Κύριε Υπουργέ, ερωτάσθε τα εξής: Δεν αισθάνεστε ότι απειλούνται τα εθνικά μας συμφέροντα, δεδομένου ότι ξέρετε ότι πάνω από δύο χιλιάδες παιδιά στην περιοχή δεν βρίσκονται εντός σχολικού κύκλου, γίνονται εύκολη βορά στην προπαγάνδα, ότι στην ορεινή Θράκη και Ροδόπη η εκπαίδευση γίνεται αποκλειστικά από τα μειονοτικά σχολεία;
Επίσης, ξέρετε, κύριε Υπουργέ -το τελευταίο- ποια είναι η αντίδραση της Ελλάδας για το ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τζαμιών ελέγχονται από τους ανθρώπους που αναγνωρίζει η Άγκυρα ως μουφτήδες, τους «ψευτομουφτήδες» δηλαδή και ποια είναι η αντίδραση της Ελλάδας για τις τουρκικές σημαίες που είναι ενσωματωμένες μέσα στα τζαμιά;
Και τέλος, θέλω μια απάντηση σε αυτό, κύριε Υπουργέ: Γιατί κανείς από την Κυβέρνηση δεν έχει στείλει ποτέ Αρχή Ξεπλύματος Βρώμικου Χρήματος στο τουρκικό προξενείο που έχει πακτωλούς παράνομου χρήματος από την Άγκυρα, ενώ αντίθετα αυτές τις αρχές τις στέλνουμε εναντίον της ορθοδοξίας και του Αγίου Όρους;
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Καλώς.
Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ (Υπουργός Εξωτερικών): Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κύριο Βουλευτή για την επίκαιρη ερώτησή του. Τα περισσότερα θέματα τα οποία άπτονται της επίκαιρης ερώτησης δεν αφορούν άμεσα το Υπουργείο Εξωτερικών. Παρά ταύτα, επειδή ακριβώς νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει μία τοποθέτηση στα ζητήματα αυτά ανεξαρτήτως αρμοδιότητος και επειδή αντιλαμβάνομαι ότι τα κίνητρα της επίκαιρης ερώτησης είναι η αγάπη προς την πατρίδα, θα ήθελα να κάνω ορισμένες επισημάνσεις για το ζήτημα αυτό.
Κύριε Βουλευτά, η Ελλάδα είναι μια σύγχρονη φιλελεύθερη δημοκρατία, είναι μία δημοκρατία η οποία είναι στερρώς δομημένη εδραία στη Μεταπολίτευση και δεν φοβάται οποιουσδήποτε τέτοιους κινδύνους. Στις φιλελεύθερες δημοκρατίες τα κόμματα έχουν τη συνταγματική αναγνώριση να μπορούν να λειτουργούν εντός του πλαισίου του Συντάγματος. Αυτό διαφυλάσσεται από την ίδια τη δικαστική λειτουργία η οποία ανακηρύσσει τα κόμματα και η οποία έχει την αρμοδιότητα αυτή εκ του Συντάγματος. Εν τέλει, όμως, τα κόμματα κρίνονται από τον ίδιο τον λαό.
Και θα μου επιτρέψετε να πω, κύριε Βουλευτά, ότι η πορεία του ΚΙΕΦ δεν είναι μία πορεία η οποία είναι ανοδική ούτε μία πορεία η οποία αναδεικνύει τον οποιονδήποτε διεμβολισμό της ελληνικής κοινωνίας και του εκλογικού σώματος της Θράκης. Στη Ροδόπη τόσο σε επίπεδο απόλυτο αριθμών όσο και σε επίπεδο ποσοστού στο ΚΙΕΦ στις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις που συμμετείχε, στις ευρωεκλογές του 2014, του 2019 και του 2024, τα ποσοστά και οι απόλυτοι αριθμοί έβαιναν μειούμενοι. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην Ξάνθη, όπου σε απόλυτα μεγέθη το ΚΙΕΦ το 2024 υστέρησε.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό, αξιότιμε κύριε Βουλευτά, να αναφερθώ σε μία δήλωση του Βουλευτού, του κ. Ιλχάν Αχμέτ, του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ο οποίος σχετικά δήλωσε ότι «το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ μετά από δεκαπέντε χρόνια παρουσίας σε ευρωεκλογές αφ’ ενός δεν εκλέγει Ευρωβουλευτή, αφ’ ετέρου το μήνυμά του ότι δήθεν με την ψήφο εκεί πιέζεται το κέντρο για να κάνει πράγματα για τη Θράκη δεν έχει κανένα πρακτικό αντίκρισμα για την κοινωνία μας». Και είναι ακριβώς έτσι, κύριε Βουλευτά. Η ελληνική πολιτεία διασφαλίζει ισοπολιτεία και ισονομία όλων των πολιτών και κατ’ εξοχήν των συμπολιτών μας στη Θράκη.
Αντιλαμβανόμαστε, όπως σωστά υπαινίσσεστε, ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της μουσουλμανικής κοινότητας και βεβαίως υπάρχουν διαφοροποιήσεις και σε επίπεδο θρησκευτικό. Αυτό το αναδεικνύουμε και έχουμε μία προσαρμοστική, συμπεριληπτική πολιτική στα θέματα αυτά, έτσι ώστε η ελληνική πολιτεία να είναι παρούσα.
Και κλείνοντας, να αναφερθώ στο γεγονός ότι τρία από τα κόμματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου -και η Νέα Δημοκρατία μόνη από τα τρία μεγάλα κόμματα- συμπεριέλαβαν στους καταλόγους των υποψηφίων Ευρωβουλευτών και εκπροσώπους από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, έτσι ώστε να αποδειχθεί και στην πράξη και με πολιτικό αποτύπωμα ότι δεν υπάρχει καμμία διαφοροποίηση μεταξύ των Ελλήνων πολιτών.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Κύριε Παπαδόπουλε, ο λόγος σε σας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είμαστε βαθύτατα πεπεισμένοι ότι το κόμμα αυτό δρα και λειτουργεί παρανόμως, αφού η πολιτική του είναι εξόχως αντεθνική, παραβιάζει βάναυσα το Σύνταγμα -είστε και συνταγματολόγος και θα σας το αποδείξω παρακάτω- παραβιάζει τον εκλογικό νόμο και τις διεθνείς συνθήκες που ισχύουν στην περιοχή.
Κύριε Υπουργέ, τέσσερις έγκριτοι άνθρωποι -δεν αμφισβητείται η άδολη φιλοπατρία τους- Παναγιωτόπουλος, Βασιλειάδης, αμφότεροι νομικοί και καθηγητές του πανεπιστημίου, ο κ. Νικολόπουλος, δικός σας πρώην Υπουργός, και ο κ. Αποστόλου, έγκριτος πολιτικός αναλυτής και πρώην Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΛΑΟΣ έκαναν προσφυγές και ενστάσεις και βρίσκονται σε δικαστική αναμονή αποφάσεων και στο ΣτΕ, στο Εκλογοδικείο και τον Άρειο Πάγο, με δεδομένη τη Συνθήκη της Λωζάνης το 1923, που στο άρθρο 45 ορίζει σαφώς ότι πρόκειται για μειονότητα, στην εθνικότητα Έλληνες και στο θρήσκευμα μουσουλμάνοι, με το Σύνταγμα σαφώς να ορίζει, κύριε Υπουργέ, που είστε συνταγματολόγος, στο άρθρο 29 παράγραφος 1 εδάφιο α΄ ποιοι έχουν το δικαίωμα να ορίζουν πολιτικό κόμμα. Λέει, σαφώς: «Έλληνες πολίτες που εξυπηρετούν τη χώρα και το δημοκρατικό πολίτευμα».
Έτσι, λοιπόν, ζητήθηκε και εμείς ζητούμε να ακυρωθεί το εκλογικό αποτέλεσμα για το ΚΙΕΦ αφού σαφώς παραπλάνησαν το εκλογικό σώμα, σαφώς αναφέρεται σε Έλληνες πολίτες και όχι Τούρκους, όπως αυτοί αυτοπροσδιορίζονται. Ζητάμε, λοιπόν, από το ανώτατο δικαστήριο να το ακυρώσει, να κηρύξει παράνομο το ΚΙΕΦ, γιατί προεκλογικά έβγαιναν σε τουρκικά κανάλια, ραδιοφωνικούς σταθμούς, σε εφημερίδες και διακήρυτταν σε κάθε μέσο ότι είναι Τούρκοι και θα αγωνιστούν για αυτό, αμφισβητώντας τη Συνθήκη της Λωζάνης, κάνουν δηλαδή ό,τι έκανε ακριβώς και ο Ερντογάν.
Κύριε Υπουργέ, στη Νίκη ανησυχούμε βαθύτατα για τους χειρισμούς της Κυβέρνησης στα εθνικά θέματα και κυρίως στα ελληνοτουρκικά και όχι αδίκως. Το ΚΙΕΦ εκκολάπτει το αυγό του φιδιού στη Θράκη, εγείροντας συνεργασία με δήθεν μακεδονικά κόμματα. Από την άλλη, βλέπουμε με δέος τον Δήμαρχο της Αστυπάλαιας να εκδιώκει τους βοσκούς από τη Νήσο Σύρνα του Συμπλέγματος της Αστυπάλαιας, ακρωτηριάζοντας την ΑΟΖ του.
Επίσης, ένας Πρόεδρος -είναι και η κ. Μενδώνη εδώ και την αφορά- είπε ότι πολιτιστικός σύλλογος δήθεν της Ρόδου και της Κω εγείρει θέματα μειονότητας Τούρκων στη Ρόδο και στην Κω. Έστειλε επιστολή στην κ. Μενδώνη και πολύ θα ήθελα στα μέσα του Ιουνίου να δω τι του απάντησε.
Επίσης, υπάρχουν καθημερινά επεισόδια στον Έβρο με τον σοβαρό τραυματισμό του πενηνταεξάχρονου συνοριοφύλακα με τα δήθεν αλιευτικά σκάφη στο Αιγαίο, το σοβαρό επεισόδιο που έγινε στις 12 Ιουλίου στη Νήσο Ζουράφα, με αποκορύφωμα το περιστατικό της Κάσου, όταν προχθές ο Ερντογάν σάς ανάγκασε να σταματήσετε το ιταλικό πλοίο που πόντιζε καλώδια για την ηλεκτρική σύνδεση της Κρήτης και της Κύπρου. Η Κάσος δεν κείται μακριά, κύριε Υπουργέ μου, και δεν περίμενα να την κυριεύσει ο Τούρκος Ερντογάν χωρίς να πέσει βόλι. Δεν θα νομιμοποιήσουμε εμείς το τουρκολιβυκό σύμφωνο θαλάσσης.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τέλος, εντύπωση, αλλά και φόβο μού προκαλεί το εξής: Βάλαμε τους τρόφιμους του ανθελληνικού ΕΛΙΑΜΕΠ του Σημίτη στη διακομματική επιτροπή εδώ της Βουλής με πρόεδρο την κ. Μπακογιάννη, τον κ. Κατρούγκαλο και τον κ. Λοβέρδο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ολοκληρώστε, κύριε Παπαδόπουλε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Είναι γνωστό ότι όταν το 2010 ο κ. Σαμαράς διέγραψε την κ. Ντόρα Μπακογιάννη, γιατί τότε η Νέα Δημοκρατία ήταν αντιμνημονιακή, και δημιούργησε τη Δημοκρατική Συμμαχία, το κόμμα αυτό πήρε στις εκλογές σε όλη την επικράτεια γύρω στο 2,6%. Στη Θράκη -ακούστε το αυτό!- πήρε το ιλιγγιώδες ποσοστό του 18% περίπου! Το τουρκικό προξενείο, δηλαδή, έκανε καλά τη δουλειά του εκεί. Στη Θράκη, κύριε Υπουργέ μου, τίποτα δεν γίνεται τυχαία. Γρηγορείτε και προσεύχεστε για τη Θράκη μας, κύριε Υπουργέ, όπως και όλοι σας, όλοι μας εδώ μέσα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ (Υπουργός Εξωτερικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ, κύριε Βουλευτά.
Επιτρέψτε μου να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις. Παρατήρηση πρώτη. Η δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη, κάτι που είναι καλό είναι να συνομολογούμε στην Αίθουσα αυτή και δεν υπάρχει δυνατότητα, δεν υπάρχει καμμία επιθυμία και δεν είναι το συνταγματικώς ορθό να υπάρχει απόπειρα παρέμβασης στη δικαιοσύνη. Η δικαιοσύνη και το ανώτατο ειδικό δικαστήριο του άρθρου 100 είναι αυτά που θα κρίνουν τη νομιμότητα της συμμετοχής τού οποιουδήποτε πολιτικού σχηματισμού στις εκλογές.
Δεύτερον, οι διεθνείς συνθήκες δεν συνιστούν μία επιλεκτική διαδικασία για οποιονδήποτε άρχει. Οι διεθνείς συνθήκες αποτελούν τη βάση της διεθνούς αρχιτεκτονικής ασφαλείας και οφείλουν να γίνονται δεκτές en bloc και όχι επιλεκτικά. Συνεπώς δεν εξαρτάται από το ΚΙΕΦ, όπως δεν εξαρτάται ακόμη και από οποιαδήποτε χώρα. Το αν και με ποιον τρόπο θα εφαρμοστούν οι διεθνείς συνθήκες, θα έλεγα ότι εφαρμόζονται στο σύνολό τους, πολλώ δε μάλλον η Συνθήκη της Λωζάνης, η οποία διαλαμβάνει και διατάξεις οι οποίες καθορίζουν ακόμη και σύνορα και κατά τούτο, έχουν μία ακόμη μεγαλύτερη ισχύ.
Τρίτον, σε ό,τι αφορά τα ελληνοτουρκικά, θα επαναλάβω για μία ακόμη φορά σε αυτήν την Αίθουσα ότι στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον ελληνοτουρκικό διάλογο συζήτηση για ζητήματα τα οποία αφορούν την κυριαρχία δεν τίθεται και δεν πρόκειται να τεθεί ποτέ. Συνιστά απόλυτο αναπαλλοτρίωτο και αναφαίρετο δικαίωμα της ελληνικής πολιτείας να καθορίζει τα της κυριαρχίας της με τον τρόπο που η ίδια η πολιτεία επιθυμεί.
Για, δε, το ζήτημα της Κάσου, των ερευνών δηλαδή που έγιναν για την πόντιση καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου, ένα έργο το οποίο απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χρηματοδοτείται εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα ήθελα για μία ακόμη φορά να παράσχω διασαφήσεις, διότι αυτήν την στιγμή, δυστυχώς, υπάρχει σαφέστατη παραπληροφόρηση. Το ζήτημα είναι απλό. Υπήρξε ένας προγραμματισμός του ιταλικού πλοίου στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται όχι μόνο εντός χωρικών υδάτων, αλλά και στην ελληνική αποκλειστική οικονομική ζώνη. Το πρόγραμμα αυτό έρευνας ολοκληρώθηκε απολύτως και δεν υπήρξε καμμία απολύτως υποχώρηση. Το ιταλικό πλοίο διεξήγαγε την έρευνά του και μάλιστα τη διεξήγαγε για πολύ περισσότερες ώρες σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό σε θάλασσα αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Ελλάδος. Ουδέποτε ζητήθηκε άδεια, ουδέποτε θα ήταν δυνατόν να ζητηθεί άδεια, ουδέποτε υπήρξε καμμία αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Τουρκίας στην εκεί περιοχή και ούτε θα ήταν ποτέ αυτό δυνατόν. Συνεχίζουμε, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, την ενεργειακή διασφάλιση και αυτονομία τής χώρας.
Συνεπώς, κύριε Βουλευτά, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για οτιδήποτε. Είναι γεγονός ότι η ελληνική Κυβέρνηση έχει επιλέξει να διατηρεί διαύλους επικοινωνίας, έτσι ώστε να μην παράγονται οι εντάσεις του παρελθόντος. Και σε μια εξαιρετικά δύσκολη, σύνθετη εποχή για την παγκόσμια ασφάλεια, το να διατρέξει η Ελλάδα κινδύνους πολέμου, αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει η οποιαδήποτε παραχώρηση. Και ούτε θα υπάρξει ποτέ.
Και κλείνω με την ακόλουθη παρατήρηση. Η ισχύς της Ελλάδος, κύριε Βουλευτά, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Εξαρτάται από μία ισχυρή οικονομία, η οποία αυτήν την στιγμή βρίσκεται σε άνθηση και αν μη τι άλλο έχει μία πορεία εξαιρετικά σταθερή, αλλά εξαρτάται και από την εθνική της άμυνα. Και θέλω να θυμίσω ότι η παρούσα Κυβέρνηση ήταν εκείνη η οποία ενίσχυσε τις Ένοπλες Δυνάμεις μετά από μία δεκαετία σημαντικής απομείωσης της ισχύος σε επίπεδο προσωπικού και εξοπλισμών και είναι η παρούσα Κυβέρνηση αυτή που διασφαλίζει ότι σε διεθνές επίπεδο με μια ισχυρή εξωτερική πολιτική και με μία ισχυρή διπλωματία έχουμε τις διεθνείς εκείνες συμμαχίες για να μπορούμε να πορευόμαστε και από την άλλη πλευρά, έχουμε λόγο σε όλα τα διεθνή φόρα ως κράτος-μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αλλά και μια πάρα πολύ ισχυρή φωνή, εξαιτίας ακριβώς και χάριν της καλής εξωτερικής πολιτικής η οποία ασκείται.
Η Ελλάδα θα συνεχίσει την πορεία της για μία ισχυρή, αυτόνομη, αισιόδοξη Ελλάδα, η οποία δεν έχει τίποτε απολύτως για να ανησυχεί, γρηγορεί, αλλά δεν φοβάται και θα πορευθεί στο διεθνές στερέωμα με μια ισχυρή αυτοπεποίθηση.