ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ θα συνεδριάσει με θέμα ημερήσιας διάταξης:
Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Αναπροσαρμογή μισθών προσωπικού δημοσίου τομέα – Ρυθμίσεις για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027».
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ “ΝΙΚΗ”): Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε. Χαιρετίζω όλη την Επιτροπή μας εκεί πέρα και την Υπουργό μας. Επειδή στις επιτροπές μας υπάρχει και μια διαδραστικότητα, πριν αναλύσω και εγώ κατά άρθρον το νομοσχέδιο, δράττομαι της ευκαιρίας να πω στην Υπουργό για την αρχική της τοποθέτηση, ότι κυρία Υπουργέ, όλοι θέλουμε να υπάρχει νομοθετημένος κατώτερος μισθός. Είναι δυνατόν να μην το θέλουμε;
Το θέμα μας όμως ποιο είναι; Ποιος το ορίζει; Αν αυτός που το ορίζει έχει αξιοπιστία αυτός κι αν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του λαού μας.
Εδώ, προχθές, που εξετάσαμε και είχαμε τους φορείς, μόνο η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υποστηρίζει αυτό το νομοσχέδιο. Είδαμε ομοθυμαδόν οι περισσότεροι φορείς να παίρνουν αποστάσεις για τον τρόπο καθορισμού του βασικού του κατωτάτου μισθού. Εδώ η κυβέρνηση μας παρουσιάζει έναν μαγικό αλγόριθμο, δίκην μαγικού αυλού και μάλιστα άρτι αφιχθείς από τη Γαλλία. Δεν θα μπω στον πειρασμό να το ξανά αναλύσω, το είπα την προηγούμενη φορά. Άλλωστε δεν έχει νόημα γιατί κανείς δεν μπορεί να τον συγκρατήσει. Ήδη ανέφερε πριν από λίγο η κυρία Φωτίου, ότι στη Γαλλία 94% του κατωτάτου μισθού καθορίζεται -και όντως έτσι είναι – απο 42 συλλογικές συμβάσεις.
Δεν είναι Γαλλία. Γιατί επιλέξαμε την Γαλλία; Εγώ θα σας έλεγα επιλέξτε την Σουηδία που είμαστε κοντά πληθυσμιακά. Αλλιώς επιλέξτε το Βέλγιο. Γιατί κύρια Υπουργέ, επιλέξατε την Γαλλία; Εδώ είναι Ελλάδα. Εδώ είναι Αθήνα, είναι Νίκαια, είναι Περιστέρι, είναι Θεσσαλονίκη, Γιάννενα, Λαύριο. Εδώ ο κόσμος πεινάει, ο κόσμος είναι άνεργος, παγώνει γιατί δεν μπορεί να πληρώσει τη θέρμανση. Στη βόρεια Ελλάδα και σε άλλες περιοχές της χώρας η στέγαση είναι όνειρο θερινής νυκτός για τους νέους μας που σαν τα αποδημητικά πουλιά μας αφήνουν και πηγαίνουν σε ξένες χώρες.
Για να το πάρουμε στα σοβαρά τώρα και να πούμε με ποιο κριτήριο είπατε αυτό το 950; Θα πει ο κ. Χρηστίδης, όχι το 950, 960. Θα πω εγώ όχι 960, αλλά 975 . Κυρία Υπουργέ μας, Υπουργείο είστε, δεν κάνατε μια σοβαρή μελέτη; Βάλατε πέντε επιστήμονες να πουν ότι με αυτά τα χρήματα όντως εξασφαλίζεται το κατώτερο βιοτικό επίπεδο στην κατώτερη διαβίωση σε μια μέση οικογένεια . Δεν θέλει να είναι κανένας σοφός. Δεν βλέπετε, το κόστος στέγασης, το κόστος ενέργειας, το κόστος μεταφορών, και τα χάλια που έχει η πατρίδα μας στα θέματα της υγείας.
Είδαμε ότι το 40% των δαπανών της υγείας από το φτωχοποιημένο ελληνικό λαό τα πληρώνει από την τσέπη του. Το κράτος είναι πολύ πίσω στο να παρέχει τη στοιχειώδη υγεία στον ελληνικό λαό. Και παινευόταν χθες, ο κύριος Γεωργιάδης ότι έχει 37.000 έτοιμους να τους χειρουργήσει που περιμένουν πάνω από ένα χρόνο και καμαρώνει γι αυτό. Έχει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους πάνω από ένα χρόνο και περιμένουν χειρουργηθούν.
Επίσης στην παιδεία, ο Έλληνας χρειάζεται να πληρώσει την παιδεία για να συμμετέχει στις πανελλήνιες εξετάσεις. Το ίδιο κοστίζει σε ένα ανδρόγυνο εδώ να μεγαλώσει ένα παιδί και δύο παιδιά, το ίδιο και στη Γερμανία, που έχει παιδικούς σταθμούς, τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, που θα πάρουν το παιδί θα στο φέρουν πλυμένο, περιποιημένο, διαβασμένο; Εδώ ιδρώνει η Ελληνίδα μάνα, αγωνιά γι αυτά τα πράγματα.
Άκουσα επίσης την κυρία Υπουργό, να θέλει να την πει στους υπόλοιπους για την κυρία Διαμαντοπούλου που λέει για λιγότερο κατώτερο μισθό η κυρία Διαμαντοπούλου . Μα τι άλλο θα μπορούσε να πει η κ. Διαμαντοπούλου Κυρία Υπουργέ; Η κυρία Διαμαντοπούλου εκφράζει το Σημιτογενές ΠΑΣΟΚ αυτή την δράκα ανθρώπων δηλαδή, που….την Νέα Δημοκρατία. Στη «Νίκη» δεν θα παραξενευόμαστε καθόλου αν την προτείνατε για Προέδρο της δημοκρατίας ή και για διάδοχο του κυρίου Μητσοτάκη.
Κλείνω λοιπόν την παρένθεση, να πω για τον κύριο Καλαματιανό και την κυρία Φωτίου είσαστε μέσα στα κόμματα τα οποία υπογράψατε τα μνημόνια ως η μόνη λύση και τα λοιπά. Και μάλιστα υποστηρίζετε ότι το 2018 βγήκαμε από τα μνημόνια και έχουμε τυμπανοκρουσίες ότι βγήκαμε από τα μνημόνια; Υπάρχει Έλληνας που το πιστεύει αυτό ότι η ελληνική κοινωνία βγήκε από τα μνημόνια; Ο Έλληνας δεν έχει μαντήλι να κλάψει . Το είπε χθες ο κ . Γεωργιάδης δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε μια πρόσληψη, είναι όλα σκληρά προδιαγεγραμμένα τι μπορούμε να κάνουμε.
Ας έρθουμε τώρα στα κατά άρθρο να αναλύσουμε το νομοσχέδιο. Στο άρθρο 5 λοιπόν, το σχέδιο δράσης για την διαβούλευση δηλαδή, με τους κοινωνικούς εταίρους θα έπρεπε να γίνει και να προωθηθούν οι συλλογικές συμβάσεις για να καθοριστεί ο κατώτατος μισθός. Είπαμε ποιο είναι το ιδανικό . Το ιδανικό είναι το 80% να διαμορφώνεται από συλλογικές, το 20% περίπου από το κράτος. Δεν έχει ξαναγίνει μια τέτοια αναστροφή που γίνεται στην ελληνική οικονομία που είναι λιγότερο από 100 οι συλλογικές συμβάσεις και πάνω από 80% είναι η κρατική παρέμβαση.
Και εδώ, εντοπίζουμε αναποτελεσματικότητα στο άρθρο αυτό στη μεταφορά και στο ελληνικό δίκαιο .Προβλέπεται την κατάρτιση ενός σχεδίου, μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης των εργαζομένων από τις συλλογικές συμβάσεις. Δεν διορθώνεται τίποτα με το νόμο αυτό ούτε εξασφαλίζεται ουσιαστική ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Και στις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2022/2041 αποτελεί αύξηση του αριθμού των εργαζομένων που καλύπτονται από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό των μισθών. Το νομοσχέδιο αυτό δεν υπηρετεί τον στόχο της πρώτ…των διαπραγματεύσεων που … ο κοινοτικός νομοθέτης ούτε ορίζει η Οδηγία το άρθρο 4, δηλαδή, τα κράτη- μέλη με κάλυψη από συλλογικές συμβάσεις διαπραγματεύσεις κάτω από το 80%. Θα πρέπει να καταρτίζουν σχέδιο με βάση … των συλλογικών διαπραγματεύσεων .
Επομένως, στο νομοσχέδιο θα έπρεπε να καθορίζεται σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης από τις τελικές διαπραγματεύσεις και όχι αυτό που γίνεται πλέον, να κυριαρχεί αυτός ο αλγόριθμος εδώ στο νομοσχέδιο. Καθώς και πρόβλεψη για την δεσμευτικότητα των προτάσεων των κοινωνικών εταίρων που τώρα έχουν απλώς και μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα. Δεν προβλέπονται, ούτε συγκεκριμένα μέτρα ενίσχυσης αποτελεσματικότητας των συλλογικών διαπραγματεύσεων, ούτε μέτρα για την αύξηση της κάλυψης των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Παραβιάζεται στην ουσία, η Οδηγία και δεν εφαρμόζεται η οποία απαιτεί από τα κράτη- μέλη κατά την εκπόνηση του σχεδίου δράσης να προβλέπονται συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις. Επίσης ακόμα το νομοσχέδιο, δεν αγγίζει καν τις διατάξεις δηλαδή, τους νόμους τους οποίους αποδυναμώθηκαν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις στη χώρα μας σε καιρό ειρήνης. Σε καιρό ειρήνης αποδυναμώθηκαν όλα αυτά. Και δήθεν βγήκαν τα μνημόνια όταν μάλιστα οι νόμοι αυτοί βρίσκονται σε αντίθεση με τα κριτήρια που επιβάλλει η Οδηγία.
Ακόμη μας προβληματίζει το γεγονός ότι στη χώρα μας με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν το ποσοστό, ο στόχος κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις, απέχει κατά πολύ από το πραγματικά ισχύον. Από τα παραπάνω, προκύπτει η ανάγκη για λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την αντιστροφή του ασαφούς τοπίου κάλυψης από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας στους εργαζόμενους εντός της ελληνικής επικράτειας, μέσω αξιόπιστων εργαλείων συλλογικών δεδομένων.
Στο άρθρο 6, για την διαδικασία του καθορισμένου μισθού δεν εξασφαλίζει δηλαδή επαρκή κατώτατο μισθό στους εργαζόμενους. Η πρόβλεψη, για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού βάσει ενός συντελεστή που θα προκύπτει με αυτόν τον αλγόριθμο, δεν συμφωνούμε καθόλου σε αυτό, γιατί ο συντελεστής αυτός δεν εξειδικεύεται επαρκώς .. χωρίς τιμές αναφοράς. Ακόμη στους συντελεστές αυτούς δεν λαμβάνονται υπόψη ποιοτικά κριτήρια που αντανακλούν στην πραγματική οικονομική κατάσταση των Ελλήνων όπως αυτή που σας ανέφερα πριν και το μέγεθος της οικονομικής τους υστέρησης έτσι ώστε να βρούμε ένα επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης όπως το επιτάσσει η Οδηγία.
Στο ίδιο άρθρο συστήνεται Επιτροπή διαβούλευσης που εκφράζει και αυτή γνώμη για τον κατώτατο μισθό πλην όμως χωρίς δεσμευτικότητα. Συνεπώς, δεν προβλέπει για τους κοινωνικούς εταίρους αποφασιστική συμμετοχή και συμβολή. Εξαντλείται ο ρόλος της διαβούλευσης σε μια απλή γνώμη και αυτό είναι όλο .
Εξαντλείται ο ρόλος της διαβούλευσης σε μια απλή γνώμη και αυτό είναι όλο. Την ίδια στιγμή θεσπίζεται η δυνατότητα απόκλισης από αυτή της γνώμης της Επιτροπής Διαβούλευσης, επομένως, βρισκόμαστε και πάλι χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Ένα μέτρο προς την κατεύθυνση της Οδηγίας και την ίδια στιγμή οι ίδιοι τα υπονομεύετε. Επομένως σε καμία περίπτωση δεν πληρούνται οι στόχοι της Οδηγίας για την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την ουσιαστική διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, έτσι ώστε, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού να είναι προϊόν διαμόρφωσης.
Επί του άρθρο 8. Να πω ότι πράγματι η Επιθεώρηση Εργασίας είναι αυτή που πρέπει να επιβλέπει την πρόσβαση των εργαζομένων στο νομοθετημένο κατώτατο μισθό και στο νομοθέτημα ενώ κατώτατο ημερομίσθιο. Η διασφάλιση της λειτουργίας του εθνικού πλαισίου και του κατώτατου μισθού και την εφαρμογή του προβλέπεται από την Ανεξάρτητη Αρχή της Επιθεώρησης Εργασίας αλλά αυτό είναι δυνατόν; Η Επιθεώρηση Εργασίας, ανέφεραν πριν οι συνάδελφοι, έτσι όπως κατάντησε από τις μνημονιακές κυβερνήσεις, Η Επιθεώρηση Εργασίας παρουσιάζει αδυναμία ελεγκτικής ικανότητας ή μάλλον ανεπάρκεια ας τη πω καλύτερα, γιατί είναι φοβερά υποστελεχωμένη με προσωπικό, έλλειψη ελέγχου υποτυπώδους εργασίας των τοπικών τμημάτων. Επομένως, έναν τόσο ανααποτελεσματικό μηχανισμό ελέγχου της … εργατικής νομοθεσίας είναι αβέβαιο εάν μπορεί να εξασφαλίσει το νομοθετικό πλαίσιο για τον κατώτατο μισθό.
Συμπερασματικά, για να μην σας κουράζω. Το παρόν όμως δεν εξασφαλίζει την αποτελεσματική μεταφορά της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, είναι ξένο προς την ελληνική οικονομία, ξένο προς αυτά που χρειάζεται πραγματικά ο μέσος Έλληνας. Και στο εσωτερικό μας δίκαιο, στην επάρκεια των νόμιμων κατώτατων μισθών με στόχο την επίτευξη αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης, εργασίας και την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό μισθών, όπου η κάλυψη πρέπει βάσει των συλλογικών συμβάσεων να είναι πάνω από 80%.
Εδώ είναι Ελλάδα, εδώ πρέπει να το δούμε αλλιώς, εδώ ο κόσμος υποφέρει. Αγαπητέ Πρόεδρε, προχθές πήγα σε ένα γνωστό, συγγενικό μου σπίτι και η κυρία του σπιτιού ντρεπόταν να μου δώσει το χέρι της. Ξέρετε γιατί; Μου το είπε ύστερα: «Κύριε Παπαδόπουλε, το χέρι μου είναι παγωμένο. -Γιατί;», λέω, «Τι συμβαίνει; -Δεν μπορώ να ανάψω θέρμανση είναι πανάκριβη». Ευχαριστώ πολύ.